Route:  
  1. Home
  2. CO2-Prestatieladder trede 5
  3. Materiële emissies

MATERIELE EMISSIE CO2 Q1 & Q4 2020 SILT B.V.

Scope 1 en 2

Datum: 14-01-2021

R.Eeken KAM-coördinator d.d. 14-01-2021 par.

J.T.A. van Haaren Directeur d.d. 19-01-2021 par.

R. Verkooijen Directeur d.d. 19-01-2021 par.

Niets uit deze rapportage mag worden verveelvoudigd of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm of op welke andere wijze dan ook zonder voorafgaande toestemming van de opdrachtgever. Noch mag het zonder dergelijke toestemming worden gebruikt voor enig ander werk dan waarvoor het is vervaardigd.

Materiele emissie CO2 Q1 t/m Q4 2020 Silt B.V. 1 INHOUD 1. Inleiding............................................................................................................................................................ 2 2.
Inventarisatie CO2 emissie........................................................................................................................... 2 2.1
Scope 1....................................................................................................................................................... 2 2.2
scope 2 ....................................................................................................................................................... 3 3.
Resultaten Reductiedoelstelling................................................................................................................ 4 3.1
Tussentijdse Reductiedoelstelling & voortgang ............................................................................. 4 3.2
Toelichting reductiedoelstelling .......................................................................................................... 4 4. Slotwoord......................................................................................................................................................... 5
 

Materiele emissie CO2 Q1 t/m Q4 2020 Silt B.V.

2 1. INLEIDING In deze rapportage wordt de tussentijdse materiele emissie CO2 van Silt B.V. uiteengezet. Deze behelst het jaar 2020. Tevens worden de emissies getoetst aan de reductiedoelstellingen, die gesteld zijn in het referentiejaar 2019. De Silt BV onderneemt duurzaam. Anders gezegd Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen zit in ons bloed, want respect voor mens, natuur en milieu vormt het uitgangspunt voor het beleid. Dat betekent dat wij goed omgaan met de veiligheid en het welzijn van ons eigen personeel en inleenkrachten, maar ook oog hebben voor de rechten en het welzijn van mensen die voor onze (buitenlandse) partners en leveranciers werken. Uiteraard treffen wij maatregelen om energieverspilling en milieuverontreiniging tegen te gaan, onder meer door verantwoord om te gaan met CO2- uitstoot. De ambitie op dit vlak betreft het ontwikkelen van een meer of geheel geëlektrificeerde sondeerwagen. Dit in samenwerking met diverse, op gebied van grondmechanica, gespecialiseerde partners. Hiertoe gaat een pilot van start.

 

2. INVENTARISATIE CO2 EMISSIE

2.1 SCOPE 1 De emissie binnen scope 1 bedraagt 667,70 ton CO2. Onderstaand is weergegeven hoe deze tot stand komt: Brandstofwagenpark Zoals bovenstaande diagram laat zien komt veruit het grootste gedeelte (97,19%) van de CO2-uitstoot voor rekening van het gebruik van diesel. Diesel wordt gebruikt als brandstof voor alle voertuigen c.q. materieel. Brandstof overig Het brandstofverbruik ‘overig’ (0,02 % totale uitstoot) bestaat uit gebruik van een drietal aggregaten (2x benzine en 1x diesel). Materiele emissie CO2 Q1 t/m Q4 2020 Silt B.V. 3 Gasverbruik Aardgas wordt bij Silt gebruikt om de bedrijfspanden te verwarmen (2.47 %).

 

2.2 SCOPE 2 De indirecte scope 2 emissies komen tot stand door de aanschaf van CO2 groene stroom en door de zakelijk reizen met de privéauto’s en de trein. Elektriciteit: Alle panden worden voorzien van groene stroom. Gedeclareerde kilometers: Incidenteel kan het voorkomen dat werknemers kilometers/reiskosten declareren. Procentueel bedraagt dit 0,32 % van de totale uitstoot.

Materiele emissie CO2 Q1 t/m Q4 2020 Silt B.V.

3. RESULTATEN REDUCTIEDOELSTELLING

3.1 TUSSENTIJDSE REDUCTIEDOELSTELLING & VOORTGANG Het referentiejaar voor Silt B.V. is 2019. Uitgangspunt voor de totale reductiedoelstelling is 5%, genomen over de periode 2019-2023. Waarbij het reductiedoel in scope 1 bedraagt 4 % en het reductiedoel scope 2 bedraagt 1%. In onderstaande tabel is de reductiedoelstelling berekend, uitsluitend op basis van de CO2 uitstoot op basis van de hoeveelheid verbruikte brandstof (lees: dieselverbruik). Motivatie is hiervan is dat enerzijds 97,19 % van de uitstoot CO2 van de Silt BV hierdoor wordt veroorzaakt. Anderzijds zijn er plannen om het pand te Oirschot binnen circa 1 jaar te verlaten en te verruilen voor een energiezuiniger plan. Op basis hiervan is het van weinig toegevoegde waarde om de reductiedoelstelling over de overige 2,81 % te berekenen. Op basis van de informatie uit voorgaande tabel is, voor scope 1, in 2020 een reductiedoestelling van 5,85 % ten opzichte van 2019 behaald. Zoals gezegd de resultaten van scope 2 zijn, voor nu, buitenbeschouwing gelaten.

 

3.2 TOELICHTING REDUCTIEDOELSTELLING De reductie van het dieselverbruik is het gevolg van diverse ondernomen maatregelen. Te weten: - Er is een vrachtwagen Euro 6 aangeschaft. Deze is per 1-04-2020 in gebruik genomen; - In totaal hebben van de buitendienst een 12-tal van de 15-tal personeelsleden, die in het bezit zijn van een C rijbewijs, de cursus ‘Het nieuwe rijden’ gevolgd. Eind 2020 is het contract van één veldwerker met code 95 & het nieuwe rijden niet verlengd. In totaal zijn er 19-tal buitendienstmedewerker die volledig en een drietal medewerkers die deels buiten werkzaam zijn. - In totaal hebben een 10-tal personeelsleden van de buitendienst geen C rijbewijs of geen cursus ‘Het nieuwe rijden’ gevolgd. Zij zijn geïnformeerd over het zuinige rijden, middels een toolbox. Zo ook iedereen van de binnendienst’; - Op de maatregelen zijnde, het geregeld controleren van de bandenspanning, de planning verbeteren door b.v. projecten in eenzelfde regio beter te klusteren, zo min mogelijk stationair laten draaien van de motoren en het inhuren van strategische partners’, zijn de nodige acties uitgezet en wordt blijvend gecoacht;

Ter publicatie: Reductiedoelstelling relatief gerelateerd aan gewerkte uren buitendienst

Doel: 5% reductie in periode 2019-2023 (= ± 1 %/jaar) Uitstoot per 1000 gewerkte uren Gewenste relatieve uitstoot (KPI) 2019 14,01 2020 Q1 en Q2 13,28 13.87 2020 Q1 t/m Q4 13,19 13.87 2021 13.73 2022 13.59 2023 13.45 Vanwege het feit dat de hoeveelheid gewerkte uren buitendienst als bedrijfsgevoelige informatie wordt beschouwd, vermelden wij deze niet in dit document.

 

Materiele emissie CO2 Q1 t/m Q4 2020 Silt B.V. 5 -

Omtrent de maatregelen ‘toepassen alternatieve brandstoffen als elektra en waterstof ’ zijn medio 2020 gesprekken geweest met een stakeholder i.z. deels elektrificatie van de sondeerwagens (betreffende het sondeerwerk). Waterstof wordt op dit vlak door een andere stakeholder uitgewerkt. Dit initiatief wordt door de manager veldwerk / KAM coördinator gevolgd. - De kerngetallen waarmee de reductie wordt berekend, zijn in 2020 gefinetuned t.o.v. 2019. 4. SLOTWOORD In 2020 is een reductie aan CO2 van 5,85 % bewerkstelligd, dit ten opzicht van de doelstelling uit 2019. Terugdringen van CO2-emissie is van wezenlijk belang voor de beheersing van klimaatveranderingen, de zorg voor een leefbare omgeving en de zorg voor een leefbaar milieu. Silt onderschrijft een ambitieus energie- en milieubeleid en heeft de ambitie om met een concreet programma bij te dragen aan de reductie van haar CO2-uitstoot. Naar aanleiding van inzichten van afgelopen jaar en de interne audit zijn de acties geformuleerd. Enkele daarvan treft u in onderstaande tabel aan. Maatregel Doen Vervangingsbeleid vrachtwagens Bij aanschaf nieuwe vrachtwagen Euro 6E Vervangingsbeleid elektrificatie veldbussen Uitzoeken minimale bereik o.b.v. laadvermogen en weer Aantoonbaar aandacht voor CO2 reductie bij inwerktraject nieuwe medewerker Beleid opstellen en uitzetten Resterende collega’s veldwerk / code 95 Behalen nieuwe rijden Overstappen op groen gas Besluit nemen om dit wel / niet te doen

Zoeken